'Hero on Socks' t.v.v. onderzoek naar kinderdiabetes

Sinds dinsdag 11 maart staat er een sokkenautomaat in De Gouden Schaar op de Veemarkt in Tienen. Met je bankkaart kan je daar nog tot half april sokken kopen in verschillende maten en kleuren. De Gouden Schaar is de derde winkel in Vlaanderen en de eerste in Vlaams Brabant die daarmee meehelpt aan Hero-on-Socks, een initiatief dat kinderdiabetes beter onder de aandacht wil brengen en het wetenschappelijk onderzoek naar genezing van Type 1 diabetes financieel te ondersteunen om de genezing voor kinderen met deze ziekte te versnellen.

Het waren Wendy De Moor en Wendy Raymakers uit Antwerpen, een bouwondernemer en een HR consulente, die vorig jaar aan het brainstormen gingen om een actie op te zetten om meer aandacht te besteden aan deze ziekte. ‘Het kan misschien allemaal niet zo erg lijken, maar naast de ziekte op zich, ondervinden veel kinderen ook andere problemen die gepaard gaan met hun suikerziekte’, legt Wendy De Moor uit. ‘Kinderen met diabetes moeten regelmatig insuline inspuiten om hun ziekte onder controle te houden. Omdat spuiten nogal vaak en onbewust met drugs in verband wordt gebracht, kan dat soms tot verwarring leiden. Zo werden onlangs nog twee tieners uit een festival gezet omdat ze spuiten bij zich hadden: geen drugsspuiten, maar spuitjes voor hun ziekte.’

Na herenmode Duden in Mortsel en SKM in Aartselaar is mannenmode De Gouden Schaar de derde handelszaak in Vlaanderen die de sokkenautomaat een maand lang in de winkel plaatst. ‘De actie sprak ons meteen aan, omdat we ook kennissen hebben waarvan de dochter onlangs de diagnose van diabetes kreeg’, legt Ann Pétré, zaakvoerder van de winkel uit. ‘Bovendien vonden we de toevallige link tussen suikerziekte en de suikerstad ideaal om deze actie in de verf te zetten. We ondersteunen dus graag deze actie, waarvan de opbrengst dus gaat naar VZW DiAwareness, dat wetenschappelijk onderzoek en bewustmaking rond kinderdiabetes type 1 ondersteunt. We hopen heel wat klanten te overtuigen om een paar sokken te kopen. Voor een prikje, uiteraard.’

 

powered by prosite | design by Joumani