Column 'De Zaakwaarnemer - ZO Magazine mei 2017

Mijn eerste column 'De Zaakwaarnemer' voor ZO (Unizo Magazine voor Zelfstandige Ondernemer) verscheen op de laatste pagina van het mei-nummer (2017). Wie de tekst niet goed kan lezen, onderaan vind je de integrale tekst in groot formaat. (ZO Magazine valt maandelijks bij 53.000 ondernemers in de bus).

Mijn jongste dochter na het eendjes vissen op de kermis. De scores liepen nooit hoog op, dus zei de kermisuitbater steevast: 'Je mag kiezen uit de onderste rij'. De onderste rij, dat waren tientallen kleine niemendalletjes, speelgoed waarvan je als ouder wist dat het na hooguit 3 dagen onbruikbaar zou zijn. Dat was het moment dat dochterlief overmand werd door keuzestress. Wat moest ze in godsnaam kiezen? Die kleurstiften of toch die sleutelhanger? Dat kleine beertje dat zo zielig keek en waarvan ik als vader wist dat hij zijn ene oog - dat al wat los stond - nog diezelfde avond zou kwijtspelen? Dat waterpistooltje? Stoepkrijt? Hopeloos. Aangemoedigd door haar oudere zus, aangepord door mij en mijn vrouw, aangestaard door de kermisuitbater. Wat eerst zachtjes gebeurde werd langzaamaan een zuchtend, nerveus en bijna chagrijnig bevel om 'binnen de tien seconden' te beslissen. Dochterlief, tot tranen toe bewogen, ik die mezelf hoorde aftellen, in crescendo, dwingend en met strenge blik kijkend. Drie tellen nog, de chaos bereikte een hoogtepunt, en uiteindelijk koos  ze voor een laserpennetje. Een laserpen! Dat rode lichtje dat ook wel eens gebruikt wordt in films, pal op het voorhoofd, luttele seconden voor het dodelijk schot wordt afgevuurd.   Dat lichtje dat zelfs de internationale pers haalde omdat de Russen daardoor op het WK voetbal werden uitgeschakeld door de Algerijnen, omdat hun doelman door supporters met zo'n laserlichtje werd verblind, net op het moment dat een Algerijnse aanvaller zijn ploeg - en bij uitbreiding daarvan zijn hele natie - naar het delirium schoot.

Keuzestress dus. Het woord van het jaar, wat mij betreft. Ik merk het elke dag in de winkel die ik samen met mijn vrouw en vijf enthousiaste personeelsleden uitbaat. Een herenkledingzaak. Zo'n zaak die overleeft door de gratie van de vrouwen die blijven zeuren dat hun man dringend aan een nieuwe outfit toe is.  Laat zo’n man vijf hemden zien, en hij begint te zuchten. Drie broeken, ook gepuf en gefrons. Keuzestress is een ergernis, een kwelling. Voor je het weet schrijft de een of andere thrillerauteur een boek waarin een seriemoordenaar aan het twijfelen slaat over zijn volgende slachtoffer, overmand door keuzestress.

Gelukkig is keuzestress een zegen voor de winkelstraat. Ga op zoek naar mensen met keuzestress. Mensen met keuzestress kunnen immers nooit onlineshoppers worden. Het aanbod is te gigantisch, de wirwar aan webshops een regelrechte aanslag op hun gemoedsstemming. Online kopen staat voor hen gelijk met het kiezen van een niemendalletje op de onderste rij van de kermiskraam met eendjes, maar dan maal factor oneindig. En dus, beste retailer zonder webshop, er is nog hoop. Meer nog, keuzestress wordt de komende jaren een epidemie. Meer en meer mensen zullen erdoor getroffen worden. Weg met dat overaanbod, zullen hun huisdokters en psychologen zeggen. En tot er een pilletje op de markt komt zal hen aangeraden worden voortaan te winkelen in de winkelstraat. Waar vriendelijke, lieve, attente en geduldige zelfstandige retailers hen zullen opwachten en begeleiden naar de juiste keuze. In een overzichtelijk, kwalitatief en voldoende groot aanbod. Leve de keuzestress.

A propos, nadat de huiskat enkele uren op de rand van een crisis werd gedreven, begaf de laserpen het. Ze eindigde op een schroothoop, samen met een gigantische hoeveelheid onverkochte spullen van obscure e-shops. 

 

 

powered by prosite | design by Joumani